Szabályok

Szabályok

A játék résztvevői: A footballt a pályán lévő két, tizenegy tagú csapat játssza, de a játék sajátosságából adódóan a két csapatot, az edzői stábbal együtt közel 70 fő alkotja csapatonként.

Alapok

A játék célja: Több pontot szerezni, mint az ellenfél. A pontszerzési lehetőségekről lentebb olvashattok majd.

Játékidő: 4 x 15 perc. (A játékidő mérése leginkább a futóórás és tiszta játékidő keverékeként érthető meg).

Amikor áll az óra: Ez több esetben lehetséges. Támadási jog átadása esetén, vagy ha a labda passzt követően földet ér, és az utolsó negyedben, ha a játékos a játékterületen kívülre viszi a labdát, valamint szabálytalanságoknál.

Támadások közötti idő: A támadó csapatnak 40 másodperce van a támadás indítására, ha a bíró nem állítja meg az órát. Amennyiben technikai okok miatt (pl. sérülés, büntetés stb.) megállították az órát, akkor a bíró óra-újraindítási jelétől számítva 25 másodperc van a kezdésre. Amennyiben a támadó csapat az adott időn belül nem kezdi meg a támadását, büntetést kap (delay of game).

Játéktér: 360 x 160 láb (1 láb=30,5 cm). A pályán 5 yardonként egyenes vonalak keresztezik a pályát, és minden yardot, úgynevezett hashmark jelöl, ami a labda pontos elhelyezéséhez szükséges. A cél terület (endzone) a játéktér részét képezi és a gólvonal mögött 30 láb mély.

Játék menete: A kezdőrúgást (kickoff) követően (speciális eseteket lásd később) a fogadó csapat visszahordó embere (returner) elviszi a labdát egy bizonyos pontig, ahonnan a csapat támadóegységének maximum 4 lehetőségből minimum 10 yardot kell előre vinnie a labdát. Ha ez nem sikerül, akkor az ellenfél következik. Fontos megjegyezni, hogy a pályán lévő két csapatból egyidejűleg az egyik mindig támad, a másik mindig védekezik és fordítva.

Pontszerzési lehetőségek

Touchdown (TD) (6 pt): Akkor következik be, ha valaki a játékosok közül az ellenfél célterületére (endzone) viszi be a labdát, vagy az irányító a célterületen álló társának dobja a labdát, aki mindkét lábával érinti a földet, az elkapott labdával a kezében. TD-t elérhet a védő és a támadócsapat is. A védő labdaszerzés után közvetlenül, a támadó pedig egy akciósorozat végén (lehet passz, vagy futás eredménye is).

Mezőnygól/Field Goal (FG) (3 pt): Ezt csak a támadó csapat speciális egysége (Special Team) szerezhet. Akkor kerül rá sor, ha a támadó csapat három kísérletből nem tesz meg 10 yardot és negyedikre a kapura lövést választják. Akkor sikeres, ha az U alakú kapu szárai közt megy be a labda az U keresztszára fölött.

Safety (2 pt): A védőcsapat akkor éri el, ha a támadóegység labdás emberét annak saját célterületén szerelik. Ez ráadásul a támadási jog átadásával (safety punt) is jár. Ez elég ritkán történik.

Extra pont (2 pt): Úgynevezett kétpontos kísérlet (two point attempt), TD után van rá lehetőség. A két pontért át kell vinni újra a labdát a gólvonalon, a 2 yardos vonalról indulva, egy kísérletből, hasonlóan a touchdownhoz. Fontos, hogy ilyen kísérletnél a védekező csapat megszerzi a labdát és eljut vele az ellenfél célterületére, akkor ők szereznek két pontot.

Extra pont/jutalomrúgás (1 pt): Szintén TD után van rá lehetőség. Ez az általános választás. Egy 35 yardos FG kísérlet a kapuval szemben.

Fontosabb kifejezések a játék során

Play: Az az idő amíg a labda a földről elindul, és újra földet ér.

Drive: Támadássorozat, ameddig a támadó csapat birtokolja a labdát.

First Down: Akkor használják, ha egy csapat a neki járó legfeljebb 4 kísérletből eléri a minimális célt, halad legalább 10 yardot, ami természetesen lehet több is. 

First/second/third/fourth and *szám*: A támadóegység helyzetét mutatja: hanyadik (1., 2., 3. vagy 4.) kísérletük következhet, és még hány yardot kell előrehaladniuk a first downhoz.

Rushing play/futójáték: Ha az irányító nem passzol, hanem valamelyik futó kezébe adja a labdát, és ő a földön próbál meg területet nyerni.

Passing play/passzjáték: Ebben az esetben az irányító rövid (10 yardnál rövidebb), vagy hosszú (10 yardnál hosszabb) passzal próbál területet nyerni.

Tackle: A védő(k) által szabályosan végrehajtott szerelés, a támadás megállítása.

Sack: Ez akkor következik be mikor az irányítót (quarterback) a védő(k) azelőtt állítják meg, hogy a labdát játékba tudta volna hozni.

Fumble: Amikor a labdás játékos elejti a labdát. Történhet védői ráhatásra, vagy egyszerű technikai hibából kifolyólag. Alapfeltétel, hogy előtte birtokolni kell a labdát. 

Fumble lost: Labdaejtés következtében történő labdavesztés. Következménye támadáscsere, vagy ha a labdát megszerző védő eljut a célterületig, akkor TD. 

Interception (INT): A védőjáték egyik leglátványosabb eleme. Akkor történik, ha védő kaparintja meg a quarterback (QB) által előre passzolt labdát. Következménye támadáscsere, vagy ha a labdát megszerző védő eljut a célterületig, akkor TD.

Punt: Általában akkor kerül rá sor, ha az edző úgy ítéli meg három kísérlet után, hogy nincs esély a first downra vagy a field goalra, és inkább az önkéntes támadási jog átadást választják. A játék során a támadócsapat rúgója (puntere) a lehető legmesszebb próbálja rúgni a labdát.

Punt return: A punt során elrúgott labdát próbálja a másik csapat a lehető legtovább visszavinni.

Kickoff: Kezdőrúgás. A két félidő elején, és TD vagy FG után.

Kickoff return: A kickoff során elrúgott labdát próbálja a másik csapat a lehető legtovább visszavinni.

Touchback: Amikor a játékos a labdát a saját end zone-jában szerzi meg, és letérdel vele, akkor van touchback. Ilyenkor a támadás a 20 yardos vonalról indul. Pl. kickoff (ez esetben a 25 yardosról indulnak), punt, INT, fumble után lehetséges. 

Challenge: A vezetőedzőknek (head coach) egy meccsen kétszer van lehetőségük a bírói ítélet felülvizsgálatát kérni. Nem kérhetnek challenge-et az első és második félidő utolsó 2 percében. Ellenben a bírók ezen időszakban minden vitás és/vagy vitatható esetet automatikusan visszanéznek. A challenge kérését egy piros zászló pályára való bedobásával jelzik az edzők. Ilyenkor a főbíró egy külön az erre a célra felállított tv-n többféle kameraállásból visszanézi a vitás szituációt. Ha nincs igazuk, akkor elveszítenek egy időkérést (timeout), ha igazuk van, akkor a bírók felülbírálják a saját ítéletüket és a challenge-t kérő csapat edzőjének adnak igazat. Ha egy csapat mindkét challenge-e sikeres volt, egy harmadikra is lehetőséget kapnak.

Timeout: Időkérés. Egy csapatnak félidőnként 3 időkérésre van módja (az időkérés alatt a játékidő áll).

Főbb szabálytalanságok és büntetések

A pályán lévő 7 bíró, ha szabálytalanságot lát, akkor eldobja a nála lévő sárga zászlót. Az alábbiakban néhány nagyon fontos szabálytalanságot, és az alkalmazott büntetés mértékét ismertetjük. Fontos! A büntetés minden esetben területvesztéssel jár.

False start: A támadóegységből valaki a labda megindulása előtt bemozdul. 5 yard.

Offside: A védőegységből valaki a labda megindulása előtt az úgynevezett semleges területre mozog. 5 yard. Különböző változatai a neutral zone infraction és az encroachment.

Offensive holding: Egy play során a támadóegység valamely tagja szabálytalan blokkolással segíti a labdás embert. 10 yard.

Defensive holding: Egy play során a védőegység valamely tagja szabálytalanul akadályozza az egyik támadót, nem feltétlenül a labdás embert. A büntetés automatikus first down a támadó egységnek, és még plusz 5 yardot mehetnek előre.

Offensive/Defensive Pass Interference: Passz esetén az elkapó játékost előbb támadja a védője, illetve a védővel szemben előbb szabálytalankodik az elkapó, mint hogy a labda odaérne. A támadó hibájánál 10 yard a büntetés, a védő szabálytalansága esetén a szabálytalanság helyéről indulhat a támadásban lévő csapat automatikusan first downnal. 

Running into kicker: Punt vagy mezőnygól, illetve extra pont esetén a védőcsapat egyik tagja nekifut a rúgónak (nem szándékosan). 5 yard.

Roughing the passer/kicker: Szándékosan nekimegy valamelyik védő a rúgónak, illetve passzjáték esetén irányítót túl későn, bőven a labda eldobása után ütik meg, viszik földre, esetleg térd alatt támadják, vagy a sisakjára kap ütést. 15 yard. 

Facemask: Az ellenfél arcmaszkjába való kapaszkodás. 15 yard.

Unnecessary roughness: Szándékos durvaság, pl. az oldalvonalon túl, vagy a play végeztével ütnek meg egy játékost. 15 yard.

Illegal block in the back: Hátulról blokkolnak egy játékost. 10 yard.

Delay of game: A támadó csapatnak, ha nem sikerül elindítania a támadást a megadott támadóidő alatt, akkor büntetést kap. 5 yard.